25 Dis 2012

REZEKI... DIP.OF.BUSINESS... Alhamdulillah...

BM111-DBS PART 1 DECEMBER 2012
For the second time came back in UiTM Kota Kinabalu Sabah, 01.Dec.2012- bersamaan hari sabtu, bulan baru dan hari kelahiran kakak aku...Isnanie... happy bornday to you and May ALLAH Blessing You always... from house at 9.00.a.m... punya awal masa tu, sekali masuk? Check in jam 3 setengah...gara2  tunggu roommate aku ih!

Welcome to A3411...


Now, this is my picture that look my wallpaper room... bilik? berdepan water cooler, ruang mesin dan berdekatan tandas... bersyukur sangat-sangat sebab tak payah bersusah-susah lagi jauh-jauh nak tergesa-gesa buat semua nie..hehe.. for our information... all of my roommate, non-muslim semuanya... aku paling pantang sangat if someone tu cakap-cakap aku nie kunu nak bergaul-gaul sama non- supaya jadi so-sial, tak nak berkawan sama muslim kunu...katanya!!... duii~ kasihan sangat pada sapa-sapa yang bilang begitu... aii nah~ bukan sebab itu laa fellas, aku nak kongsi sangat-sangat sebab apa aku suka bergaul sama non-... kamu mana tahu? dan kamu mana akan pernah ambil tahu, bukan aku nak membilang-bilang non- tapi kalau kita nak berkawan mesti cari hatinya yang baik kan? fikiran yang sentiasa cerah ke hadapan, matang, ikhlas, tolong-menolong...banyak lagiiii.... TAPI...~!! AWAS BIN BERHATI-HATI LAH SELALU IF KITA BERKAWAN NGAN NON- nie... sebelum terkena, baik berhati-hati...tapi aku tak pernah kena...yang aku pernah kena, aku berkawan sesama agama... PUAS BIN KENYANG aku selalunya...makan hati sangatlah kenyang... ALLAH saja yang tahu....but~ it's okey.. sekarang aku nak citer macamana aku bergaul@berkawan sama non-...
jawapannya... biasa, simple..tetap sama seperti mana kita berkawan sesama agama... TAPI...!! ada tapinya derr... mereka lebih memahami isi hati kita, meski dorang tak akan faham macamana gaya hidup kita... that's why I don't want to one room among relegion...meski sekalipun siapa nak bersuara di depan aku... tiada siapa yang akan faham isi hati aku, mengapa aku harus begini? sebab inilah cara hidup aku yang terbaru... jangan salah sangka bila aku seteruk yang kamu sangka... hukum-hakam tetap aku tunaikan, meski aku tak menutup aurat di depan dorang, tapi aku sanjung..sebab dorang selalu tegur bila aku belum solat.. thanks to my beloved roommate..richel, onna, ros and my ex-roommate..elysa..~!!

hidup universiti...berbeza macamana kita hidup kat sekolah menengah dulu~... semuanya kena wat sendiri-sendiri...dulunya, nak pegi mana? buat apa? semua bersama... tapi sekarang? semua kena wat sendiri tau~! semakin kita kehadapan..semakin tu lah kita kena wat semua hal dengan sendiri-sendiri... tanya mana-mana lecturer...tetap sama jawapan dorang..hehe.. so akhirnya... RAJIN BELAJAR tak payah susahkan orang! nak meniru sana, sini.... aku sendiri pun tak senang der ~!! payah deh... tkanan aku begitu tu...


sekarang, subjek yang aku amik semuanya ada 6... dan semuanya perlu ada kerajinan if kita mahu berjaya... accounting, bus.mathematics, management, CTU, b.English, HBU (kawat)... sesi baru dan semestinya suasana dalam kelas berubah, berteman baru, ragam baru dan sebagainya...dah semestinya bila ada yang TEROVER tu sudah tentu kita tak suka kan? like me, i'm not like some people yg trover sangat...sampai buat kita meluat nak tengok..hahah!tapi nak buat macam mana?dah aku yang sorang pendiam dalam kelas...dan jawapnya kenalah sabar...kerna sabar itu 1/2 dari iman....

10 Dis 2012

BERTUDUNG ITU LEBIH MANIS DIPANDANG



TAK SEMUA PEREMPUAN YANG TIDAK BERTUDUNG ITU JAHAT, DAN TAK SEMUA PEREMPUAN YANG BERTUDUNG ITU BAIK…

Pepatah ini sering kali aku katakana di dalam hati, namun adakalanya benar dan adakalanya salah… aku sendiri wanita muslimah yang wajib dan tiada sunat untuk menutup aurat… kelahiran sekolah agama selama lima tahun… masa tu aku persiakan waktu2 yang seharusnya aku manfaatkan… menyimpang seinci rugi 1000 batu… inilah kisah hidupku, yang mana waktu itu aku tersilap memilih kawan, tapi aku tak persalahkan 100% tentang itu..ianya juga berpunca dari diri aku sendiri yang tersilap langkah… kenapa dan mengapa??? Itu yang sering tertanya2 dalam diri ini… nak menyesal tiada gunanya lagi… terabai segala nyawa yang harus aku pertahankan… ya Allah…berdosanya aku!! Tidak semudahnya aku memaafkan diri ini dan tidak semudah itu aku memaafkan sesiapa yang menghancurkan diri aku tanpa kerelaan aku! Menyesal…!! Tiada gunaaa~

Kini… hampir masuk bulan baru, tahun baru dan azam baru… 2013 will come to our life… sudah semestinya setiap individu mempunyai azam yang tersendiri… aku sendiri mempunyai azam yang sangat aku ingin  buat, tapi aku hanya lakukan setakat apa yang aku mampu… dah hampir 2 minggu aku berada di UiTM nie… banyak dah aku Nampak benda2 yang boleh buat aku kekejutan budaya… tak sangka ah?? Malas aku nak pedulikan hal orang… kadang2 rasa mau bantu saja mereka tu..tapi rasanya hanya mendatangkan kekacauan… ALHAMDULILLAH setakat ini dalam kelas aku semuanya yang islam bertudung…tapi ada hampa sikit sebab ada juga terlandas dari sasaran agama tu ya… rasa kesian sebab dedahkan…itu kan hukum Allah..dan seharusnya kita MUSLIMAH mesti tutup…rasa kecewa, nak ditegur takut salah tak ditegur takut berdosa…apa seharusnya aku lakukan? Memang begitu ke anak kelahiran belah sana? Astagfirullah al-azim…

TAPI YANG PASTI DAN SEHARUSNYA… aku tetap tunaikan hasrat ini…dah tiba masanya aku kena ubah segalanya dan sudah masanya panggilan itu memanggil aku… aku kena jaga setiap helai rambut aku kali ini… ya Allah banyak dosa yang ayah aku tanggung… semuanya sebab anaknya tidak menutup kepalanya… asstagfirullah al-azim… ya ALLAH ampunilah dosa ayahku dan dosaku…amin…

Apa yang perlu kita buat sekarang sebagai anak perempuan… tutuplah aurat kita, ini semua demi kebaikan diri kita dan kebaikan untuk seorang insan yang bergelar AYAH… biarlah sesombong manapun kita dipandang oleh sesetengah lelaki asalkan kita tidak terpedaya dengan pujukan dan rayuannya… bersamalah membentras DOSA..hehe..renungan untuk diri aku dan kaum hawa yang lain…


 boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang Mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.
Surah al-Baqarah…ayat 216

Thanks to my readers…



7 Dis 2012

PANAS SEPANAS HATIKU!! hupdate kemarin yoow~!




Assalamualaikum w.b.t…
Alhamdulillah masih diberi nafas untuk meneruskan kehidupan ini… Alhamdulillah juga, hari ini hampir seminggu sudah aku berada di UiTM, keadaan baik2 sahaja dan semua terkawal… In Shaa Allah Ta’ala minggu depan dan seterusnya keadaan akan baik2 juga…

Di senja soreh…
Menyendiri dan berdiam diri, terfikir kampung halaman. Aku nak sangat balik rumah minggu ne, tapi jadual aku yang tidak mengizinkan aku untuk balik. Apalah nasib aku seterusnya kalau lama tak balik…em..rasa2nya dari fat jadi muscle kali kan?? Hehee… rindu masakan kakak! rindu jugak nak tengok si mr.J hari2 sama nak dengar bunyi motor si mr.J…hehee… rasanya apa dia buat sekarang ar? Emm…dalam keadaan aku bersedih begini, sempat lagi aku tulis entri baru nie, tak tahu nak buat apa padahal banyak lagi yang perlu aku buat…mana cuci kain, mana nak pegi mandi, makan pun belum… untuk pertama kalinya diminggu ini…hehee…semuanya terkawal dengan adanya si mr.J…tq sangat2!!

Umur masi 18th… rasanya belum fasih tentang cinta!...
Sedar memanglah sedar, nak mencuba..cubalah juga ni…tapi yang pasti cintaku bukan cinta2an lah katakan... aku tak tahu apa yang jadi besok2nya lagi… semua itu ketentuaan Allah s.w.t… yang hanya mampu aku buat merancang sebaik2nya… sayang… semuanya aku tak janji…Cuma aku nak kasih bukti dan hanya mampu menyebut In Shaa Allah… dalam tarikh minggu ketiga masuk bulan april… disitulah aku mengenal dirinya… hanya beberapa hari sahaja, perasaan aku bertukar menjadi sayang… walaupun masa tu belum mengizinkan lagi tapi hajat yang baik tak boleh dipendam begitu sahaja… dan akhirnya.. cintaku menjadi pada 20 april 2012 disanalah aku berkongsi kasih dengannya..entah mengapa diri ini membiarkan bodoh dengan setiap perilaku ini…Tuhan sajalah yang tahu apa yang telah aku buat dengannya… Rasa bersalah bertubi2..namun pada masa yang sama, aku telah sia2kan kehadirannya! Rupanya… dia adalah insan yang istemewa bagiku… 16 november… inilah tarikh paling bernilai buatku, biarpun ianya sudah terlambat, namun hajat dihati harus aku tunaikan… seperti kata ini, ‘’ Allah sentiasa menolong jika niatnya baik dan tulus’’… niat yang baik dan tulus In Shaa Allah.. Allah akan bantu… namun perlulah aku bersabar dengan setiap dugaanNYA… dengan setiap godaan syaitan…! Wahai insan yang bernama FARANNA, redakanlah kemarahanmu, hapuskanlah segala kejahatanmu dan sucikanlah jiwamu kerana kau berada dalam bahaya…! Hehee… bagaimana perempuan menyembunyikan kesakitannya? Aku sendiri tidak pasti… apakah yang aku lakukan ini salah dimatanya?? Setiap titik air mataku itu bukan minta kasihan… aku hanya ingin mengeluarkan segalanya agar ianya tidak menjadi dendam… inilah diriku! Handphone ku masi silent… tidak ada satu pun mesej yang masuk darinya…apa perlu aku buat?? Masihkah ia marah? Masikah ia benci? Dan masihkah? Fikiran ku bercelaru…

Beberapa minit kemudian. . .
  Aku: syg…?
Dia: napa…
Aku: bby rindu hby!! Bby minta maaf..?
Dia: em..yalah..
Aku: oh! Maknanya tak sampailah rindu bby tu… hby buat apa?
Dia: mana2 sajalah…
Aku:~!@#$%^&*()_+

Ahh~!! Aku sangat keliru… apa patut aku buat??....


~ bagus aku pegi mandi… +_)(*&^%$#@!~

Bersambung…

BILA SAJA KU SAKIT HATI…. DEHEMKU LAH PALING KUAT DI BILIK NI… BILAKU KAN BANAR2 BERUBAH… AKU LAH ORANG YANG PALING MURUNG DAN DIAM SELAMA2NYA… KALAU ITU KAU MAHU… KU TURUTI SEMUANYA BUKAN BERMAKSUD AKU KALAH ! BIARLAH AKU MENGALAH SEBAB ITU PALING BAIK UNTUKMU…. TERIMA KASIH… BIAR SAJA KU PENDAM DIHATI INI… OK LAH… AKU AKAN BERDIAM…TAPI KALAU KAU MARAH AKU HANYA MAMPU JAWAB…. INI YANG TERBAIK UNTUKMU..BIARLAH AKU MENGALAH UNTUK KALI INI… ~!@#$%^&*()_+

Luahan lapas betalipun…

tQ readers!!.......

ohoooiiii~!! Bikin panas line wifinya…. Sepanas-panas hatiku!!